vrijdag 10 januari 2014

Spread happiness!

Nutteloos, doelloos, lui, dom, saai. Een paar woorden die ik veelvuldig in mijn mond heb genomen tijdens mijn eerste werkloze week in 2014. Want ja, al het bovenstaande voelde ik me toen ik me bedacht dat ik per 1 januari werkloos was geworden en dus ook redelijk doelloos thuis zat. Nog geen idee of ik een uitkering zou krijgen, geen werk, niets te doen dan werk zoeken en het huishouden. En mijn kind ging naar de crèche. Dus ja, dan ben je toch ook gewoon lekker nutteloos bezig?!

'Hell to the no!' piepte het in mijn oor. Je mag dan werkloos thuis zitten, maar dat wil niet zeggen dat je de hele dag series kan lopen kijken en dutjes doen. Al klinkt dat niet al te slecht, om eerlijk te zijn. Maar dat is voor even. Ik wil me een beetje nuttig maken in dit leven! Schouders eronder en gaan, chick! Ik besloot elke dag die ik eerder ook zou werken als normale werkdagen te beschouwen. Op deze dag heb ik geen tijd voor dutjes. Dan doe ik de administratie voor T.'s bedrijf, schrijf ik, doe ik opdrachten voor mijn schrijfcursus én zorg ik dat ik mensen een glimlach op hun gezicht bezorg!

Vlak voordat T. en ik vertrokken naar de Starbucks op Groningen Centraal voor een brainstormsessie over het opzetten van een vof en operationeel geneuzel van zijn bedrijf opende ik nog even mijn happy place op het wereldwijdeweb: NEnz.net. En als een vogelkwak op je autoraam zag ik zo ineens een klein cadeautje van NEnz aan haar lezers; 'Happy Notes'! Briefjes met een inspirerende of opbeurende spreuk. Om waar dan ook te vondeling te leggen voor een willekeurige voorbijganger. Voor die ene persoon die net zijn draak van een schoonmoeder heeft ontmoet en wel een hart onder zijn riem kan gebruiken of dat meisje dat té ongesteld is om ook maar een glimlach te kunnen produceren en wel een opkikker nodig heeft. Voor wie dan ook, want iedereen kan een lach gebruiken. Een klein cadeautje van jou en het universum. Ik printte ze, knipte ze uit en deponeerde ze al verkneukelend over wie ze zou vinden in mijn jaszak.

Missie spread happiness is begonnen! Na me misselijk te hebben gegeten aan een rocky road pie en erachter was gekomen dat die tweede chai latte toch echt teveel van het goede was verlieten we de koffietent. Maar niet voordat ik een happy note achter had gelaten. Als klein boodschapje voor de "bustboy" liet ik giechelend als een verliefde puber een briefje achter onder mijn lege mok. Het liefst bleef ik voor het raam van de Starbucks staan om te kijken of het briefje wel gevonden zou worden en wat het resultaat ervan was. Maar nee, happyspreaders need to spread more! Next stop: Bruna. Tussen alle boeken speurend liep ik met een briefje in mijn hand. Heen en weer, met mijn hand langs de boeken. Weer terug naar de kookboeken. Nee, toch maar naar de tijdschriften. Offff, misschien weer bij de kookboeken? Happiness verspreiden was zo makkelijk nog niet! Ondertussen prikten de ogen van een wantrouwige medewerker in mijn rug en voelde het alsof ik iets kwam jatten in plaats van een glimlach tussen de boeken te leggen. Ik pakte gauw het boek van Carice en Halina, bladerde een paar bladzijden en stopte een spreukje ergens in het boek. Er is nu dus iemand die dat boek koopt, over een tijdje bij pagina 52 belandt en een leuk briefje in het boek vindt! FABULOUS, ik wou dat ik die persoon was! Allrighty, nog even een paar notes bij de Thrillers en onder een Flow magazine en Bruna is weer wat geluk rijker. 'Oeh! Kom, we gaan nog even naar de Etos, ok?!' T. liep gehoorzaam achter mijn glunderende reet aan. Dit was leuk!! In de Etos dropte ik briefjes bij de tampons. Onder het mom van: 'Us girls need to back eachother up.' Nog eentje bij de deodorant en twee Etosbezoekers hadden ook weer hun dosis happiness in de pocket. Al wandelend naar mijn fiets besloot ik een gezellige cupcake note in het kinderzitje van een met bloemen versierde mamafiets te leggen. Just to support a busy momma! Thuis aangekomen schoof ik nog een briefje in de brievenbus van een willekeurige buur en toen waren ze op.

In mijn hoofd tolde het van leukigheid. Hoe tof zou ik het zelf vinden als ik onverwachts iets zou vinden waar een leuke spreuk op staat en mij opbeurt als ik net een graftakkedag heb gehad. Wie zou ik allemaal hebben bereikt? Zou iedereen het net zo leuk hebben gevonden als ik of zouden een aantal briefjes ook linea recta de prullenbak in zijn beland. Of misschien was er wel eentje op de grond gevallen, vlak voor iemand zijn voeten die net was gedumpt en de happy note als teken zou zien. Wie de notes ook gevonden mag hebben, ik hoop van harte dat het hun dag net zo opbeurt als die van mij!

Het leven is meer dan een (succesvolle) baan willen hebben, geld verdienen en mooie spullen. Het zijn de kleine dingetjes die het hem doen.

'Enjoy the little things in life, for one day you may look back and realize they were the big things'
- Robert Brault

P.S. Print hier de happy notes van NEnz of schrijf zelf jouw favoriete spreuk op een Post It en spread the happiness!!





4 reacties :

Eva zei

Wat een ontzettend goed en leuk idee zeg! Kan niet wachten totdat ik weer even de stad in ga en wat happiness kan verspreiden op die manier. Zo mooi. Hoeveel mensen je dan vrolijk kan maken met zoiets kleins :)

Ankie zei

Wat super tof van je Aish dat je dat gedaan hebt!

Magical Daydream zei

Superleuke actie! Ik ben ook al een tijdje min of meer werkeloos (net afgestudeerd, bijbaantje hier en daar), en ik hou er van om zo af en toe vrolijkheid en vriendelijke leuke dingen te verspreiden :)

Kjoetness zei

Miehiehie! Leuk idee! Ik wil ook!!!

Mogelijk gemaakt door Blogger.

© 2011 Life is beautiful , AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena